John talte om forberedelsen til OK23 og om den særlige indsats på lagerområdet.

OK 23 startede om med en TR-konference i Nyborg, med blandt anden alle forhandlingens sekretær

Der blev diskuterer om hvad der rørte sig på de forskellige arbejdspladser.

Et af de store ønsker var tryghed i ansættelsen, og det var en stor overraskelse for alle forhandlings sekretær.

Det er aldrig noget der har fyldt meget før.

Ellers var der de sædvanlige gamle traver, b.la. 3F ”tingen” noget som gør at der er en forskel mellem 3F mellemmer og ikke medlemmer.
Der ligger desværre noget lovgivning som forhindrer mange af de gode forslag.

Fuld løn under selvvalgt uddannelse kunne være en mulighed

Det kommer et udspil fra regeringen, som ventes med spænding.

Gruppeformand Jan villasen, har udtalt at det hverken er første eller sidste gang hvor der kommer et TR-møde.

AN har nærmest fået sig egen overenskomst igen, i og med at AN har meldt sig ind i Dansk Erhverv.
Det betyder at vi har selvstændige forhandlinger.

Andre af OK forslagene er at TR skal have de første 2 timer med alle nyansatte.
Mere fokus på social dumping.

Der var spørgsmål fra salen, om forventninger til næste OK, om pga. Corona ville være mindre krav om løn, til fordel for ”bløde” sager.
Det mener John ikke, da der er er stort behov for arbejdskraft i vores branche.
Branchen har stort ikke ramt ikke være ramt at nedlukninger.
Det er samtidig en branche, hvor der er stor udskiftning, pga. der hårde arbejdstempo

Særlig indsat:

Det noget der har kørt i forbundet et godt stykke tid.
Det som indsatsen har vist, er at der er aktiviteter på arbejdspladsen.
Der skal mere fokus på de problemer som er på arbejdspladsen.

Man er startede med at finde ud af hvad problemet er, og målrettet gået efter at få fokus på området, og på den måde fået ændret problemerne.

Bl.a, har det vist at et velfungerende samarbejdsudvalg, gør en stor forskel.

Faglige klubber er også en god ide idet der bliver flere som kan påvirke.

Nemlig.com

Det er egentligt den lokale afdeling 3F vestegnen som har med nemlig.com.
Men det er efterhånden at blevet en landsdækken affære.

Hele sagen drejer sig om at forhindre at chaufføren bliver udnyttet.
Der er lejer et kontor nærmes lige ved udgangen, af nemlig.com indgang, som uddeler morgenbrød og lige tager en snak med chaufførerne mens de lige holder der.

Der er stor opbakning fra resten af forbundet.

Der er færre biler som kører ud/ind af nemlig.com, som følge at mistede kunder, som ikke ønsker at støtte nemlig.com og dens arbejdsmetoder.

Coop madleverings har tegnet overenskomst, og der er indført kæde ansvar.
Det betyder at hvis Coop opdager en underleverandør som ikke over holder gældende overenskomst, vil Coop skride ind overfor underleverandøren.

Det betyder bl.a. at f.eks. et firma som mover, nu skal tegne overenskomst, hvis de skal køre for Coop

Det samme er gældende for Salling Group som også er på vej ind på madudleverings området.